maandag 7 juli 2014

Ietsje vrijheid



Over vrijheid hebben filosofen dikke boeken geschreven. Het begrip is geheel en al ontdaan van alle romantiek. En toch lonkt de vrijheid.

Nu ben ik niet zo van het vrije en blije leven. Sowieso niet van dat blije. Zoveel blijs is er niet in het leven. En hoe vrij kun je zijn?  Niet werken vrij? Misschien in de tijd van de leisure class waar Thorsten Veblen zo’n mooi boek over heeft geschreven. In deze tijd wordt de niet-werkende geen vrijheid meer gegund door daadkrachtige politici.

Mannen van zekere leeftijd springen dus op de fiets en racen anderen van de weg en dromen dat dit vrijheid is. Of erger nog, ze halen hun motorrijbewijs en trekken erop uit. Stille dijkweggetje worden geteisterd door motorgedreun, want vrijheid zonder het geluid van een ferme motor is maar flauwekul.

Heel even heb ik het overwogen, toen een vriendin de motorscooter van haar overleden man ter overname aanbood. Maar de geboekte proefles heb ik afgezegd, akkoord ook omdat mijn geliefde zich enige zorgen maakte over mijn gestel gezien eerdere ongelukken op zelfs een elektrische fiets.

Alleen in mijn gedachten kan ik vrij zijn, schreef een dichter. En zelfs dat valt veelal nogal tegen met alle afleidingen, die het vrije denken in de weg staan. Nee, echte vrijheid is voor de mens niet weggelegd, of het moet de vrijheid van een zeilmeisje als Laura zijn.

En toch overviel mij vanmiddag even een gevoel van vrijheid. Ik ben de gelukkige bezitter van een elektrische scooter. Nee, geen snorscooter maar echt een bromscooter waarop je een helm moet dragen en dus ook legaal sneller dan zo’n snording.

Veel vrijheid heb je daar overigens ook niet mee. Het fietspad op weg naar de stad is voor mij eigenlijk verboden terrein. Vanmorgen werd ik nog door een boze fietser uitgefoeterd. Dus nam ik vanmiddag voor een keer een omwegje.


En toen overviel mij even dat gevoel van vrijheid met de wind in het gezicht zonder motorgeraas en voor het gevoel snel alleen op een brede weg voor een boodschapje dat ook morgen had gekund.  Tja, het stelt niet veel voor. Maar het is tenminste iets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten