zaterdag 19 juli 2014

Een luie stoel

Als iemand me vraagt wat ik het liefste zou doen is het antwoord steevast: Niets, alleen maar zitten in een schommelstoel, liefst in een warm land.

Dat is nu het aardige van een paar dagen warmte. Dan word je geconfronteerd met die gedachte. Nu heb ik geen schommelstoel, maar anderzijds een uiterst aangename bureaustoel en anders wel een zachte bank.

De ellende is dat je voor het totale nietsdoen, zeg maar een soort Oblomov, je bedienden nodig hebt. Wat dit betreft ben ik in de verkeerde tijd geboren en dan is het nog de vraag of ik in een andere tijd een bediende gehad zou hebben of erger nog er zelf een zou zijn.

Dus moest ik vandaag toch het dak op om rommel weg te halen, die bij een verwachte stortbui het afvloeiende water in de weg zou zitten. Daar ga je van zweten. Ook van stofzuigen, ja het zijn treurige dagen voor een man waar hij deze zaken niet allemaal meer kan overlaten aan zijn betere helft.

Die heeft ook wel zin in een schommelstoel. Nee, ik ben bang dat ik mijn droom een beetje bij moet stellen. De warmte is nog wel voor elkaar te krijgen tegenwoordig, maar het zalig nietsdoen wordt een helse toer.

Er is derhalve iets fouts in het leven van deze tijd. Ledigheid wordt niet meer echt geapprecieerd. Je wordt geacht iets te doen. Is het niet een baas dan is het je vrouw die zekere verwachtingen heeft. Nu heb ik die ook, dus geen kwaad woord over dit laatste.

Toch laat die schommelstoel mij niet los. Iets in deeltijd om het modern te houden en iets meer van deze tijd. Dat moet te doen zijn. Of ik zou me over moeten geven aan het lot, een staatslot wel te verstaan. Maar ja, dan kun je beter je geld op de bank zetten.

Dan is de kans op enige vermogensgroei groter. Het blijft the workman’s way out. Hoe dom ook, je zou toch een lot kunnen kopen. Het is voor de niet-vermogenden onder ons de enige kans – hoe miniem ook – om ooit vermogen te krijgen. Ik moet er maar eens over denken. Want die schommelstoel in een warm oord blijft lonken.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten