Het is alsof de populaire
muziek op een soort dood punt is gekomen. Tenminste als we de terugkomst vaan
oude soms bijna vergeten artiesten in aanmerking nemen. Kate Bush is daar het
voorbeeld van. De BBC maakte hier onlangs een schitterende reportage van, zoals
alleen deze zender dit kan.
Anders dan de meeste
muzikanten is zij nooit weggezakt in herhaling van zichzelf. Haar eerste album
The Kick Inside was zo’n overdonderend debuut dat het bijkans onmogelijk leek
dit te verbeteren. Hier was een zangeres die het aandurfde haar inspiratie uit
een boek te halen.
Wuthering Heigths was in
1978 een openbaring. Die stem, de merkwaardige dans op de video het
sprookjesachtige. Het was voor velen te veel. De hoge, meisjesachtige, lenige
stem, je hield ervan of je nam afscheid. Ze was onderwerp van spot en diepe
bewondering. In de rockscene leek ze misplaatst.
Ze haalde haar inspiratie
uit literatuur – wie durft het aan stukken uit Ullyses voor te lezen – uit
wetenschap, het schitterende Pi. Maar op het album The Sensual World toch ook
weer uit haar eigen leven. Maar dan op een manier die het uittilde boven het banale.
De muziek is door haar
stem en begeleiding ten diepste romantisch, maar ook wat je misschien high brow zou kunnen
noemen. In mijn omgeving waren er weinigen die haar konden waarderen. Kate Bush
paste niet in een rationele wereld en evenmin in die van de rauwe emotie.
Hoewel haar teksten vaak wel degelijk donker en vreemd zijn.
Het is misschien dat
intellectuele, soms gekunstelde dat velen deed afhaken. Maar waar dit bij
anderen irritaties opriep, leek het bij haar, hoe zweverig ook, echt te zijn.
En welke ster uit de popwereld durft het aan twaalf jaar uit beeld te
verdwijnen?
Terwijl ze zich bezig hield met de opvoeding van haar zoon bleven
veel van haar songs ijzersterk overeind. Maar ze leek na een aantal
alle heel eigen albums definitief verdwenen. Het bespaarde haar misschien de
herhaling van een Tori Amos, die teleurstelling op teleurstelling stapelde na
het veelbelovende begin.
Maar ze kwam na twaalf jaar terug met Aerial en hoe. Ze beschaamde
alle critici die haar hadden afgeschreven. Een wonderlijke maar indringende
dubbel cd. Het duurde niet weer
twaalf jaar voor er een opvolger kwam met Fifty Words for Snow. Weer zo’n album
met een heel nieuwe Kate Bush. En toch na enkele noten van welk nummer ook,
onmiddellijk is daar het stempel van haar onnavolgbare stijl.
Pogingen tot navolging waren er wel. Zelfs rappers haalden inspiratie uit haar songs. Ze
heeft bewonderaars onder de groten in de wereld van de muziek. Nog altijd is
daar de invloed van David Gilmour van Pink Floyd, haar ontdekker en inspiratie.
Maar die stem en nog altijd het prachtige Wuthering Heigts blijven overeind. Voor
veel nieuw talent is zij nog altijd een voorbeeld en vergeleken worden met Kate
is eigenlijk nooit vervelend. Ze verdient een ode.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten