maandag 25 augustus 2014

De vermoeidheid van de journalist


Boeren vroegen zich tijdens mijn tien jaar in de landbouwjournalistiek vaak af waarom ik ze de vernieling van het landschap zo kwalijk nam. Zij zagen dat zo anders, als keurig onderhoud en natuurlijk als hun productieland.

Waarom was ik soms zo kwaad? Nu zo’n vier jaar verder wandel ik nog steeds veel door het boerenlandschap. Boos word ik er niet zo veel meer. Ik kijk omhoog naar de wolken, naar het water in het kanaal waarlangs ik loop. De wind en passerende schepen maken er een boeiend schouwspel van.

Soms als het licht op een bepaalde manier op de eentonige weilanden valt, zie ik iets van schoonheid. Hoe als het donker wordt en de dunne mist omhoog komt de koeien hun ruggen boven de heiige vlakte uitsteken. Ik schreef er niet over.

Jaren geleden had ik een interview met de Spaanse schrijver Arturo Perez Reverte. Hij sprak geen Engels, alleen Frans en Spaans. Toen was mijn kennis van beide talen mager en toch hadden we een uitermate boeiend gesprek. ‘’Somos hombres de literatura’’, verklaarde hij. Wat me heel erg is bij gebleven was zijn opmerking dat een journalist op een gegeven moe wordt. Sneller dan anderen in hun werk.

We zien in ons werk veelal de negatieve kanten van het leven. De fouten, de ijdelheid, de lelijkheid, de valsheid van de mensen, van de wereld. Dat hoort bij het werk. Maar het vreet aan je. Het verklaart mijn voortdurende afkeer van de moderne landbouw toch niet helemaal.

Een bevriende boer verweet mij eens dat het vooral  babyboomers zijn, die zo klagen over het vernielen van het landschap. Ze zouden terug willen naar vroeger. Nu ben ik nauwelijks een babyboomer maar vooruit. Het is wel een beetje strijdig met al die ouderen die genieten van het platteland, maar ik begrijp het wel een beetje.

Ik ben in de stad opgegroeid maar in de vakanties was ik bij mijn grootouders op hun boerderij. Naar hedendaagse kijk en zelfs toen was het een nogal ouderwetse bedoening. Geen tractor toen iedereen er al een had bijvoorbeeld. Maar wat was dat land mooi. De diepe greppels, de kronkelende sloten, het afwisselende gras, de geur.

Dat is ons afgenomen door de moderne landbouw. Daar heb ik me tien jaar lang terecht boos over gemaakt. Nu is die heftige boosheid grotendeels verdwenen. Niet omdat het beter is geworden. Veeleer omdat ik het voor mijn werk niet meer hoef op te merken. Zoals ik zei, ik kijk naar het licht, de wolken de patronen van de golven in het kanaal.

Perez Reverte had ook gelijk. Journalisten worden moe van de slechte kant van het leven. Ze horen er over te schrijven – wee de collega’s die tevreden zijn met alleen maar leuke stukjes over lifestyle of zo - maar de prijs is hoog. Hij schreef over de oorlog in Bosnië, ik over de boeren in Nederland en om ook het mooie niet helemaal uit het oog te verliezen over literatuur. En beiden werden we moe.


Hij ging boeken schrijven. Ik vooralsnog alleen dit blog, maar de vermoeidheid is weg. En de boosheid gaat nu over andere zaken, zaken die het waard zijn. Blij hoef ik nu ook weer niet te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten