Het is me wat met het
framen in verkiezingsstrijd. Natuurlijk het is een effectief middel
om een tegenstander in de hoek te zetten. Al jaren geleden
uitgevonden en nog altijd veel gebruikt. Probleem is natuurlijk dat
de concurrenten het ook weten.
In de huidige campagne
gaan de partijen de strijd doorgaans aan over zaken, die er eigenlijk
in het grote geheel niet toe doen. Roemer van de SP poogde onlangs
rechtse partijen weg te zetten als stugge rekenmeesters. Zulks moet
je op een geschikt moment doen. Het moet meteen blijven hangen.
Zodra een kiezer bij de
VVD of het CDA een beeld heeft van stugge rekenmeesters weet je dat
je succes hebt. En dat lukt nog niet. Gek genoeg zit framing hem niet
in herhaling. Hiervan is Roemer weer een mooi voorbeeld. Het was in
het Carre-debat dat hij een poging deed tot deze framing. Opzichtig
herhaalde hij het keer op keer. En dan slaat het dood. Iedereen weet
nu dat Roemer aan het framen is.
Als je zelf niet doelwit
van framen bent, moet je je zorgen maken. Dan is er iets aan de hand.
Je bent niet interessant. Geen bedreiging. Jesse Klaver is nu het
doelwit, de new kid on the block die onschadelijk gemaakt moet
worden. De meest gebruikte framing is die van de elitaire
groenfanaat. Een fanaat die de gewone man opzadelt met torenhoge
kosten van de auto. Dit is een gevaarlijk frame als het te vaak
herhaald wordt.
Dat gaat aan Klaver
kleven. Zijn verweer is natuurlijk dat waar autorijden duurder wordt
elders geld vrij komt door lagere belastingen. Dat is niet zo sterk
als je het niet specificeert of in een groter geheel probeert te
plaatsen. Dit terwijl het rekeningrijden ooit zelfs door sommige
rechtse partijen werd verdedigd.
Maar toen was het
duidelijk. Je betaalt niet meer voor het bezit van een auto, maar
voor het rijden. Dus geen wegenbelasting of bpm, maar een dubbeltje
per kilometer erbij. En in de spits ietsje meer. Het grote voordeel
is natuurlijk dat je hiermee de spits ontlast.
Vijftig procent van de
spitsrijders doet dit niet om op tijd op zijn of haar werk te komen.
Als daar nu eens een flink deel een andere tijd kiest, omdat het
goedkoper is, zullen de files minder lang worden dan wel verdwijnen.
Dat is de verdediging van het rekeningrijden. Voor gewone
automobilisten, zeg maar die hooguit zo'n 15.000 km per jaar rijden,
blijven de kosten gelijk.
De veelrijders betalen
meer, maar die kunnen het vaak wel verhalen op de werkgever. Dan moet
die werkgever natuurlijk wel meewerken. Daarop struikelden eerdere
plannen. En het werd te ingewikkeld gemaakt met tolpoorten en
dergelijke. De autolobbyclub ANWB, even voorstander, haakte af. En
toen ook de VVD en het CDA.
Klaver moet dus meer de
nadruk leggen op het verdwijnen van de files. Als Roemer dan weer
roept, dat het een boete is op in de file staan, heb je hem meteen in
de hoek. Het is juist de prijs die je betaalt om niet in de file te
staan. Net zoals je in Frankrijk tol betaalt om lekker door te rijden
op de snelweg. Doet elke toerist weer op de jaarlijkse trek naar het
Zuiden.
Zoals gezegd, je moet je
pas zorgen maken als tegenstanders je niet proberen te framen. Wat
dit betreft hou ik mijn hart vast voor de SP. Die hebben zichzelf
ongevaarlijk gemaakt door de VVD uit te sluiten als regeringspartner.
De PVV is op dit moment ook uit de picture, bovendien kleven frames
gek genoeg niet aan de blonde malloot.
Het CDA bedacht zijn eigen
frame met het Wilhelmus-plan. Ook de VVD is een beetje
onzichtbaar. De PvdA is de verliezer en dat is een levensgevaarlijk
frame, want niemand houdt van een verliezende partij. Oude frames
verliezen soms hun kracht.
Dat zie je bij de Partij voor de Dieren.
Langzaam heeft het verwijt van one-issuepartij aan kracht verloren.
De partij heeft er een geuzennaam van weten te maken door te stellen
dat ze echt een one-issuepartij zijn, die zich alleen bezig houdt met
de planeet aarde.
Voor de peilers zou het
een mooi item zijn. Wie wordt er geframed en wie niet? Dan weet je
meteen wie aan het winnen is en wie er niet toe doet. De kiezer laat
zich hier wel degelijk door leiden. Want die wil nu verandering en de
partij die daar het best aan tegemoet komt, wint. Roept u maar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten