vrijdag 10 maart 2017

Framing is de beste peiler



Het is me wat met het framen in verkiezingsstrijd. Natuurlijk het is een effectief middel om een tegenstander in de hoek te zetten. Al jaren geleden uitgevonden en nog altijd veel gebruikt. Probleem is natuurlijk dat de concurrenten het ook weten.

In de huidige campagne gaan de partijen de strijd doorgaans aan over zaken, die er eigenlijk in het grote geheel niet toe doen. Roemer van de SP poogde onlangs rechtse partijen weg te zetten als stugge rekenmeesters. Zulks moet je op een geschikt moment doen. Het moet meteen blijven hangen.

Zodra een kiezer bij de VVD of het CDA een beeld heeft van stugge rekenmeesters weet je dat je succes hebt. En dat lukt nog niet. Gek genoeg zit framing hem niet in herhaling. Hiervan is Roemer weer een mooi voorbeeld. Het was in het Carre-debat dat hij een poging deed tot deze framing. Opzichtig herhaalde hij het keer op keer. En dan slaat het dood. Iedereen weet nu dat Roemer aan het framen is.

Als je zelf niet doelwit van framen bent, moet je je zorgen maken. Dan is er iets aan de hand. Je bent niet interessant. Geen bedreiging. Jesse Klaver is nu het doelwit, de new kid on the block die onschadelijk gemaakt moet worden. De meest gebruikte framing is die van de elitaire groenfanaat. Een fanaat die de gewone man opzadelt met torenhoge kosten van de auto. Dit is een gevaarlijk frame als het te vaak herhaald wordt.

Dat gaat aan Klaver kleven. Zijn verweer is natuurlijk dat waar autorijden duurder wordt elders geld vrij komt door lagere belastingen. Dat is niet zo sterk als je het niet specificeert of in een groter geheel probeert te plaatsen. Dit terwijl het rekeningrijden ooit zelfs door sommige rechtse partijen werd verdedigd.

Maar toen was het duidelijk. Je betaalt niet meer voor het bezit van een auto, maar voor het rijden. Dus geen wegenbelasting of bpm, maar een dubbeltje per kilometer erbij. En in de spits ietsje meer. Het grote voordeel is natuurlijk dat je hiermee de spits ontlast.

Vijftig procent van de spitsrijders doet dit niet om op tijd op zijn of haar werk te komen. Als daar nu eens een flink deel een andere tijd kiest, omdat het goedkoper is, zullen de files minder lang worden dan wel verdwijnen. Dat is de verdediging van het rekeningrijden. Voor gewone automobilisten, zeg maar die hooguit zo'n 15.000 km per jaar rijden, blijven de kosten gelijk.

De veelrijders betalen meer, maar die kunnen het vaak wel verhalen op de werkgever. Dan moet die werkgever natuurlijk wel meewerken. Daarop struikelden eerdere plannen. En het werd te ingewikkeld gemaakt met tolpoorten en dergelijke. De autolobbyclub ANWB, even voorstander, haakte af. En toen ook de VVD en het CDA.

Klaver moet dus meer de nadruk leggen op het verdwijnen van de files. Als Roemer dan weer roept, dat het een boete is op in de file staan, heb je hem meteen in de hoek. Het is juist de prijs die je betaalt om niet in de file te staan. Net zoals je in Frankrijk tol betaalt om lekker door te rijden op de snelweg. Doet elke toerist weer op de jaarlijkse trek naar het Zuiden.

Zoals gezegd, je moet je pas zorgen maken als tegenstanders je niet proberen te framen. Wat dit betreft hou ik mijn hart vast voor de SP. Die hebben zichzelf ongevaarlijk gemaakt door de VVD uit te sluiten als regeringspartner. De PVV is op dit moment ook uit de picture, bovendien kleven frames gek genoeg niet aan de blonde malloot. 

Het CDA bedacht zijn eigen frame met het Wilhelmus-plan. Ook de VVD is een beetje onzichtbaar. De PvdA is de verliezer en dat is een levensgevaarlijk frame, want niemand houdt van een verliezende partij. Oude frames verliezen soms hun kracht. 

Dat zie je bij de Partij voor de Dieren. Langzaam heeft het verwijt van one-issuepartij aan kracht verloren. De partij heeft er een geuzennaam van weten te maken door te stellen dat ze echt een one-issuepartij zijn, die zich alleen bezig houdt met de planeet aarde.


Voor de peilers zou het een mooi item zijn. Wie wordt er geframed en wie niet? Dan weet je meteen wie aan het winnen is en wie er niet toe doet. De kiezer laat zich hier wel degelijk door leiden. Want die wil nu verandering en de partij die daar het best aan tegemoet komt, wint. Roept u maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten