Soms kruipt een glimlach
om je mondhoeken als je de krant leest. We maken ons weer eens heerlijk druk
over iets wat lang geleden is. De Molukse treinkaping bij De Punt in 1977 en vooral het einde
ervan. Hebben die mariniers nu geëxecuteerd of was het allemaal nodig?
Eerlijk gezegd heb ik dat toen destijds ook wel gedacht, dat wil zeggen met zo’n kogelregen is het niet echt de bedoeling de kapers levend uit de trein te halen. Het was zo’n heel vroege ochtend – ik woonde in de wijk Huizum – dat we een enorm geraas hoorden. Ja, toen had de Nederlandse luchtmacht nog Starfighters en als die richting Drenthe gingen, dan hoorde je dat in heel Leeuwarden.
Het eerste wat ik toen dacht was: die gaan richting De Punt. Dus toen we later op de dag later hoorden wat er was gebeurd was de verrassing niet zo groot. Voor die kapers wel natuurlijk. Van die herriebakken vlak over de trein, dan zit je wel even verdwaasd in je coupeetje, laat staan dat je onmiddellijk klaar staat met je uzi om je te verdedigen. Je zou denken een paar schoten om de deuren open te krijgen en klaar is kees. Toen hoorden we overigens ook al dat het niet een paar kogels waren. Kon ook niet als je de foto’s de van die trein zag.
Eerlijk gezegd heb ik dat toen destijds ook wel gedacht, dat wil zeggen met zo’n kogelregen is het niet echt de bedoeling de kapers levend uit de trein te halen. Het was zo’n heel vroege ochtend – ik woonde in de wijk Huizum – dat we een enorm geraas hoorden. Ja, toen had de Nederlandse luchtmacht nog Starfighters en als die richting Drenthe gingen, dan hoorde je dat in heel Leeuwarden.
Het eerste wat ik toen dacht was: die gaan richting De Punt. Dus toen we later op de dag later hoorden wat er was gebeurd was de verrassing niet zo groot. Voor die kapers wel natuurlijk. Van die herriebakken vlak over de trein, dan zit je wel even verdwaasd in je coupeetje, laat staan dat je onmiddellijk klaar staat met je uzi om je te verdedigen. Je zou denken een paar schoten om de deuren open te krijgen en klaar is kees. Toen hoorden we overigens ook al dat het niet een paar kogels waren. Kon ook niet als je de foto’s de van die trein zag.
Natuurlijk hebben die
mariniers zich eens heerlijk uitgeleefd en ze wisten in welke coupé de kapers bij elkaar zaten. Altijd maar droog oefenen en nooit
eens in het echt gaat ook vervelen tenslotte. Maar goed het waren andere tijden
en Nederland was nog gezagsgetrouw. Als de regering later vertelde dat alles
volgens de regels was gebeurd, dan geloofden we dat. Jammer van de gesneefde
gegijzelde, maar over die dode kapers maakten we ons niet zo druk. Voor
toenmalige begrippen was hun actie tenslotte nogal wreed en over de
achtergronden maakten we ons niet zo druk.
Toen bekend werd dat er
nu toch nog eens een onderzoek zou komen om te kijken of alles wel volgens de
regels gegaan was, dacht ik eerlijk gezegd niet dat er een soort boetedoening
zou komen. Zo van, ja we hadden het wel wat slimmer kunnen doen zonder veel
doden en ja, die mariniers knalden er vrolijk op los, ook als de kapers al weerloos
waren. Wie dat had gedroomd kent dit soort onderzoeken niet.
Geen boetedoening dus.
Keurig opgelost toen die kaping en die vrouwelijke kaper die zichtbaar gewond
en weerloos was afgeknald, tja we moeten nu niet van daders slachtoffers maken.
Die mariniers zijn onze helden – hebben er vast een lintje voor gekregen – en
daar gaan we niet een boos vingertje over opsteken. Het is al erg genoeg dat er
met modder gegooid is naar onze jongens in ons Indië. Daar hebben ze als bejaarde
nog behoorlijk last van.
Nee, dit was een schone
actie en daarmee uit. Dat we daar in deze tijd anders over zouden denken is
niet aan de orde. Dat een Karremans voor veel minder voor de rechter zou moeten
verschijnen was toen onmogelijk geweest. En toch schuurt het een beetje. Ieder
voelt op zijn klompen aan, dat hier sprake is geweest van standrechtelijke
executies. En hoe je ook denkt over het kapen van treinen met onschuldige
reizigers, in een rechtstaat heeft een ieder recht op een eerlijk proces. De
doodstraf kennen we hier al heel lang niet meer. Bovendien was de berichtgeving
over Molukkers toen ook niet geheel ongekleurd. Bepaald niet altijd politiek
correct.
Wat dat betreft zijn de
tijden wel iets veranderd. Zelfs over het IS-kalifaat krijgen we ook wel eens
genuanceerde verhalen te lezen, al zorgen de strijders zelf voor het voorkomen
van een al te positief beeld. Maar Molukkers onthoofden geen mensen. Ze voelden
zich alleen verraden en dat was geen onterecht gevoel. Dat lazen we overigens
pas na de beëindiging van de kaping. We moesten tenslotte samen verder en
nieuwe acties moesten worden voorkomen.
Dus kwamen er programma’s
om radicalisering te voorkomen en pamperden we de Molukkers wat. Het was een
succes want na twee kapingen werd het stil en hoorden we amper meer iets. Dat
nabestaanden nu wel eens willen weten hoe die kapers aan hun einde zijn
gekomen, komt waarschijnlijk een beetje als een schok voor Nederland. We waren
het eigenlijk al weer vergeten.
Maar goed, hoge
verwachtingen van het onderzoek hoefden er niet te bestaan. En ook een
vervolgonderzoek zal geen excuses of vergoedingen opleveren. Eigenlijk is dat
niet goed. Voor het beeld van de rechtstaat zou het goed zijn toe te geven dat
er wel degelijk iets fouts is gebeurd. Daar hoef je geen mariniers voor te
vervolgen, maar excuses zouden waarschijnlijk veel goed maken. En een mogelijk
smet op het blazoen van ons keurkorps is dan weggepoetst voor de strijd in Irak
echt begint. Wat daar de zin ook van mag zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten