En daar is ie weer de
aloude reflex. De werkloosheid neemt maar niet af, duizenden banen verdwijnen
en de roep klinkt weer het mbo beter af te stemmen op de arbeidsmarkt. Met
andere woorden, werkgevers u roept en wij leveren.
Het heeft iets treurigs
dat we niet willen leren van het verleden. Waarin iedere keer weer de roep van
de werkgevers klonk en de kolossen van mbo-instituten fleurig nieuwe aangepaste
opleidingen in het leven riepen. En legers jonge mensen klaar stoomden voor op
dat moment beschikbaar werk, waarvan het maar heel erg de vraag is of ze dat
over een jaar of tien nog zullen zijn.
Als een ding duidelijk is
nu de robotisering beroepen bedreigt waarvan we ooit dachten dat ze
automatiseringsbestendig waren, dan is het wel dat het zinloos is leerlingen
voor enkele beroepen op te leiden. Gegarandeerd dat dan over tien jaar weer
geroepen wordt dat het onderwijs niet afgestemd is op de veranderde
arbeidsmarkt.
Opleidingen voor
specifieke beroepen zijn het werk van bedrijven. Daar moet het publiek bekostigd
onderwijs zich niet mee inlaten. Dat is ervoor om jonge mensen voor te bereiden
op het leven inclusief betaalde arbeid. Maar niet louter voor dat laatste.
Als een van de drie
mensen in dit land niet in staat is lange zinnen of bijzinnen te begrijpen, dan
heeft het onderwijs gefaald. Kom niet aan met verhalen dat deze mensen in veel
beroepen prima terecht komen, omdat nu eenmaal niet voor alle banen vereisen
dat je een mooie zin kunt begrijpen.
Voor een zinvolle
deelname aan het maatschappelijk leven is het nodig dat je ook moeilijker taal
kunt begrijpen. Het is ronduit schandalig dat we ons erbij neer leggen dat er
jonge mensen het onderwijs verlaten zonder dat ze fatsoenlijk kunnen deelnemen
aan de samenleving. En dan gaat het echt niet alleen om werken.
Onderwijs, algemeen dan
wel beroeps, moet leerlingen stomweg leren fatsoenlijk te kunnen lezen en
schrijven. Natuurlijk moeten ze ook kunnen rekenen, maar is dat niet vaak een
kwestie van goed kunnen lezen? De verwaarlozing van die taak is het verdriet
van Nederland.
Dat we het moeten vieren
dat er een simpele bijbel komt voor de gemankeerden op taalgebied is wel erg
droevig. Als in gezinnen waar er prijs op wordt gesteld dat het kroost de
bijbel leest het goede voorbeeld wordt gegeven door voor te lezen, is dit toch
niet nodig. Of de zo overgedragen kennis zo nuttig is, is natuurlijk de vraag
maar de vaardigheid om zo’n boek te snappen en er kritische vragen bij te
kunnen stellen is het wel degelijk.
Wie verbaasd is over de
radicalisering van jongeren uit islamitische kring – natuurlijk spelen daar ook
andere factoren een rol – moet zich afvragen of de overdracht van het geloof
wel goed gebeurt in een taal die veel van de kinderen amper begrijpen. Zo krijg
je geen kritische gelovigen.
Bereid jongeren nu eens
voor op een waarlijk zinvolle bijdrage aan de samenleving. Leer ze goed te
lezen, zodat ze teksten kunnen doorgronden en de hocus pocus niet voor waar
aannemen. Als werkgevers daar geen behoefte aan hebben, het zij zo. Dan leren
ze die jongeren in hun bedrijf maar de benodigde vaardigheden voor hun doel.
Eigenlijk zou je het hele beroepsonderwijs moeten opheffen. Een beetje
aangename samenleving heeft meer aan algemeen opgeleide mensen, of het nu
denkers of doeners zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten