dinsdag 9 december 2014

Een keerpunt voor Facebook?

Facebook schudt een beetje. DE FB'ers worden wakker. Niets veranderlijker dan een mens en al zit er een kern van waarheid in de zegswijze dat elke verandering een verslechtering is, toch kriebelt het. Dat is menselijk en stelt weer gerust. Waarom verandering? Welke verandering? Ach het zijn misschien geen vragen waar het leven van afhangt, maar het breekt de dag een beetje zullen we maar zeggen.

En er hangt een verandering in de lucht. Mensen hebben kennelijk te veel moeten slikken van de uitbaters van de sociale media en dan vooral van Facebook. Nu zijn we natuurlijk willens en wetens akkoord gegaan met het te grabbel gooien van ons hele hebben en houwen. Ik bedoel maar, elke foto, elk liedje, elke mededeling die je doet, zegt iets over jezelf.

Tel het bij elkaar op, analyseer het en een beetje speurder ziet een patroon. Is het erg? Nou nee, als je het je bewust bent en er rekening mee houdt, kan het weinig kwaad. Irritanter wordt het als je gegevens lukraak worden verkocht aan commerciƫle partijen. De ergste in deze is Google. Emails worden kennelijk gescand, want je kunt er geen woord in kwijt dat mogelijk te linken valt aan een product, of prompt verschijnen de advertenties op je scherm.


Facebook ligt momenteel het meest onder vuur. Niet alleen vanwege die commerciƫle kant, maar ook vanwege die typisch Amerikaanse beleidslijnen, die voor Europeanen nogal hypocriet overkomen. Geen tiet, kont of ander erotiserend lichaamsdeel ontsnapt de fatsoenspolitie en wordt bestraft met verbanning of in ieder geval een ernstige waarschuwing en verwijdering van het aanstootgevende item.

Nu Zuckerberg ook nog eens de eigendomsrechten van alles wat op zijn zo succesvolle geldmachine terecht komt heeft geclaimd, dus niks copyright op foto’s, teksten, alles is van Zuckerberg, lijkt hij een grens teveel te hebben overschreden. Wanhopig zijn de Facebookers op zoek naar een alternatief.


Nieuwkomers presenteren zich daarom al snel als nieuw maar dan fatsoenlijk FB. Ello bijvoorbeeld wil zo iets zijn. Tot nu toe wil het nog niet echt vlotten. De lay out is niet fraai en het is een gecompliceerd systeem. Een andere nieuwkomer is seen.is. Inderdaad zoals de toevoeging .is al aan geeft gevestigd op IJsland, the land of the truly free zullen we maar zeggen. Niet te verwarren met het kailfaat IS natuurlijk.

Het belooft een advertentie vrije, privacy respecterende site te zijn. Als ik ergens mijn geld op in zou zetten, zou het wel op seen.is zijn. Het heeft veel mogelijkheden die FB ook heeft, maar het is allemaal wat vriendelijker. In enkele weken heeft het nu al meer dan 30.000 deelnemers van over de hele wereld. Een aantal dat snel groeit en opvallend is het grote aantal Nederlanders. Nu hoor je natuurlijk al weer roepen dat het allemaal een hoax is en dat FB helemaal niet zo erg is en wel gemakkelijk.

Hoewel, het zijn er wel steeds van die bedenkelijke kleine stapjes die op een gegeven moment te veel worden. Maar goed, als je van gemak houdt en het gevaar niet zo ziet, blijf je zitten. Tot het moment en dat hebben we gezien bij Hyves, dat veel van je vrienden vertrekken en plots op seen.is zitten. Zo is Facebook groot geworden tenslotte en heeft de Telegraaf een prachtige misser begaan door Hyves voor een vermogen over te  nemen.


Een probleem blijft natuurlijk de beweegreden van seen.is. Natuurlijk het uitgangspunt is mooi, maar stel dat ze zo snel doorgroeien als nu en binnen enkele maanden het miljoen leden is bereikt, waarna de groei nog sneller zal gaan, zou dat de eigenaren niet kunnen verleiden de site ten gelde te maken? En wie staat er dan vast op de stoep? Mark Zuckerberg, want die kent zijn pappenheimers. Dat is het echte probleem. En wat doen we met Google?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten