donderdag 20 april 2017

De valse romantiek van het het platteland



De ogen van Nederland gaan open voor het achterland. Veel aandacht voor wat er buiten de grotere steden gebeurde is er nooit geweest, maar de goegemeente kom er achter dat er ook mensen wonen, veel mensen.
Die mensen vormen een beetje een subcultuur in dit land, die we eigenlijk niet kennen omdat tv-makers er tot voor kort geen aandacht voor hadden. Alleen zij die hun wortels in deze gemeenschap hebben, weten ervan. Dat zijn er nogal wat en dat bevreemdt dan weer een beetje, als je het koppelt aan de kennislacune, maar vooruit.
De hernieuwde kennismaking met het achterland maakt heel wat los, zo mochten we al gewaar worden uit de populariteit van Boer Zoekt Vrouw. Daaraan werden in onze praatjesprogramma’s hele beschouwingen gewijd. Nu is er de documentaire ‘Brommers kiek’n’.
Tjong, dat blijkt ook weer een hele openbaring. Jongeren op het platteland, die hun tijd vullen met wat stoer gedrag, vuurtjes stoken, tractor rijden. Erg verheffend is het allemaal niet. Afwijkende meningen zijn er amper, en ach, het zou niet uitmaken, want diepgaand wordt er niet gesproken.
Belangstelling voor cultuur, literatuur is er niet. Scholing blijft beperkt tot beroepsopleidingen. Toch zijn  het ook niet van die types die de ganse dag op hun smartphone kijken. Het wekt bij de beschouwers warme gevoelens op. Want zijn de simpele pleziertjes ook niet een teken van geweldige vrijheid, saamhorigheid. Thuis voelen, dat is ook zo’n begrip dat ik veel heb gehoord.
De meest geliefde commentatoren zijn zij die zich hebben ontworsteld aan de plattelandscultuur zonder rancunes. Nynke de Jong scoort hierin hoog. Met warme gevoelens kijkt ze als deskundige naar al deze programma’s. Toch gek eigenlijk, want alleen door te studeren en te vertrekken heeft ze haar huidige positie verworven.
Dat is wat deze programma’s toch het meest duidelijk maken: Het is een cultuur van achterblijvers die elkaar vasthouden. Ontsnappen is alleen mogelijk door buiten de kring te gaan studeren. Dat kost moeite genoeg. Wie van mbo naar havo/vwo wil, weet feitelijk al dat dit een breuk met de gemeenschap betekent.
Hoe verder af, hoe hechter de gemeenschap. Daarom spelen deze documentairs zich ook veelal af op die plekken waar een grotere stad tientallen kilometers verwijderd is. Oost-Nederland is favoriet, ook vanwege het dialect. Friesland past wat minder in het plaatje, omdat hier overal wel een stad in de buurt is en de cultuur ook wat meer naar buiten gericht is, behalve in het Noord-Oosten.
Maar wat overal geldt, wie blijft is een achterblijver in de letterlijke zin van het woord. Niet in staat te ontsnappen aan de  - laten we eerlijk zijn – neerdrukkende cultuur van het platteland. Daar waar de mooie dingen van het leven een beetje aan de mensen voorbij gaan. Waar hard handwerken de norm is en het vooral down to earth is.
Daar is weinig romantisch aan. Wie romantisch ingesteld is, ontvlucht het platteland. Zeker in Nederland is het een te neerslaand gebied, waar helaas nog te veel mensen afhankelijk van elkaar zijn. Die mensen vergeten we nogal eens en dat was voorheen geen probleem. Tot we hen wijs maakte, dat ze ook meetelden en hun cultuur ook waardevol is. Dan ontstaat vanzelf verongelijktheid.
Er is maar een recept daaraan te ontstijgen: wegwezen! Stop met het romantiseren van die saamhorigheid. Dat is het niet, het een neerdrukkende sociale controle, waar veel talent verloren gaat. En waar elke afwijking genadeloos wordt afgestraft. En waar die afwijkingen opgelucht ademhalen als ze de stad weten te bereiken.
 Amsterdam loopt over van die mensen. Laten we blij zijn voor hen en snappen waarom ze zo’n hekel hebben aan die bierfietsen met plattelandsjongeren. Ze herinneren hen aan hun deplorabele jeugd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten