woensdag 12 oktober 2016

Passion: een fout signaal


























Het is me wat met die aanloop naar de Culturele Hoofdstad 2018. Leeuwarden worstelt er maar mee. Na de aanwijzing bleef het oorverdovend stil in Leeuwarden en warempel nu leeft het met de tentoonstelling rond Alma-Tadema. Maar ja, daarmee is het nog geen 2018.

Wie het heeft bedacht weet ik niet, maar plots word ik overvallen door vreugdevolle berichten over een nieuw evenement in Leeuwarden. Ja, een evenement dat duizenden bezoekers naar deze prachtige stad zal trekken en hen zal overtuigen van de vele geneugten die de stad biedt. Wat moet dit wel niet voor groots evenement zijn, dacht ik.

Wel, ik werd snel uit de droom geholpen. In 2017 komt The Passion naar Leeuwarden! Er wordt alom Hossanah geroepen. Het zal misschien vreemd klinken, maar ik ben bang dat dit gejuich volledig misplaatst is.

The Passion is een feestje gebaseerd op een sprookje, waarvan miljoenen mensen menen dat het waar is, hetgeen nogal wat bedenkelijke gebeurtenissen heeft opgeleverd. Of dat nog niet erg genoeg is, is het feestje een groots vertoon van wansmaak. Veelal uitgerangeerde artiesten mogen hun vastgelopen loopbaan weer een boost geven met een leuk rolletje in het drama.

Leeuwarden verwierf de status van Culturele Hoofdstad 2018 met een beroep op de ‘mienskip’ die hier nog zo sterk zou zijn. Met The Passion geef je een verkeerd signaal af. Dat is een feestje van een klein deel van de gemeenschap. Slechts enkele malen heb ik een paar beelden mogen zien van dit evenement en wat ik zag stemde me niet vrolijk.

Het sadomasochistisch vertoon van een bloedende man onder zwaar kruis lijkt me geen aanbeveling voor een stad. En dat ook nog, doordat de ‘mienskip’ zijn goedkeuring gaf aan het ophangen van de arme man. Nog even afgezien van de historische correctheid van het al.

Het Fries Museum kan de grote toestroom voor Alma-Tadema amper aan en dat is een goed teken. Eindelijk, jaren na de opening van het fraaie nieuwe gebouw, halen we het nationale en internationale nieuws. Daar kunnen we trots op zijn, want eindelijk tonen we iets van cultureel bewustzijn en dat blijkt aan te spreken.

The Passion daarentegen is een bedenkelijke vertoning. Met een beetje goede wil zou het het nog volkse cultuur kunnen noemen. Maar eerlijk gezegd is het eerder uitbuiting van slechte smaak. Het zal ongetwijfeld veel publiciteit opleveren, maar is dit de publiciteit die je wilt voor toch een eervolle onderscheiding als Culturele Hoofdstad?

Zelfs onder de gelovigen – wier verhaal The Passion tenslotte is - , zo heb ik begrepen, zijn er wel wat bedenkingen tegen het spektakel. Vooral dat spektakelachtige spreekt deze mensen niet aan, want een beetje geloof houdt niet zo zeer van spektakel, maar veeleer van ingetogenheid. Althans in deze contreien. Kortom, The Passion is in alle opzichten iets waar we niet zo blij mee hoeven te zijn.

Het zal wel niet meer te keren zijn. Laten we dan op zijn minst elke verwijzing naar de Culturele Hoofdstad achterwege laten. Daarmee voorkomen we, dat potentiële bezoekers worden afgeschrikt. Nog beter, we voorkomen dat mensen met heel verkeerde ideeën naar Friesland komen in 2018.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten