maandag 7 maart 2016

Herstel de F-schaal in ere



Ooit in veel leuker tijden dan nu, waren we niet zo voorzichtig in het benoemen van verschijnselen. Dit in tegenstelling tot wat al die malle figuren uit de PVV, Geen Steil en consorten beweren. Vaaglijk herinner ik me een F-schaal waarlangs je de lieden kon leggen van wie je op je klompen aanvoelde dat ze heel erg fout waren.

Een beetje hoge score resulteerde onherroepelijk in de benaming fascist. Nee, daar keken we echt niet weg. Eerlijk gezegd waren sommigen wel wat erg gemakkelijk in etikettering, waardoor lieden die we nu hooguit populistisch zouden noemen als fascist door het leven moesten.

Veel mensen die in die tijd wel eens bedenkingen hadden tegen de snelle hokjes plaatsing hadden, aarzelen nu om mensen te veroordelen, die toch echt heel fout zijn. Zo lees ik in de krant van vandaag dat we Wilders toch echt geen fascist mogen noemen. Vermoedelijk mist ie toch een paar puntjes op de F-schaal.

Als diezelfde mensen die zo’n moeite hebben met het benoemen van de fouten van de PVV uit angst de bezorgde burger te schofferen, nu ook enige terughoudendheid zouden betrachten in het benoemen van fouten van vluchtelingen, was er veel gewonnen. Helaas, zeker waar die uit islamitische landen komen, gaan al snel alle remmen los.

Zeker, ik zou het toejuichen vinden als die vluchtelingen van de boot komen en bij het aan land gaan opgelucht de hoofddoekjes afwerpen en zich in iets vrouwelijker kledij zouden hullen. Dat wil zeggen, de vrouwen onder hen. Maar daar vergis ik me natuurlijk in, want die mensen zijn niet op de vlucht voor de islam maar voor bommen.

Toch mag je daar van alles van zeggen zonder onmiddellijk voor rotte vis te worden uitgescholden. Ik meen mij te herinneren dat Wilders de islam al eens een fascistische ideologie heeft genoemd. En ongetwijfeld zullen enkele extremisten in dit kamp wel hoog op de F-schaal scoren.

Ondanks mijn bedenkingen tegen godsdienst heb ik toch het gevoel dat ik alle gelovigen niet langs de F-schaal mag leggen en zou ik het doen dan zouden de meesten niet hoog scoren. Nee, dat doe ik wel bij alle bezorgde burgers die ergens piemels in willen met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ze hoog scoren. Evenals politici die hiervoor begrip vragen dan wel nog eens olie op het vuur gooien. Die burgers zijn niet uit zichzelf bezorgd geworden.

Nog geen tegenstander van opvang van vluchtelingen had het over moslims met een volle zak, totdat een blonde politicus de term testeronbommen de wereld in slingerde. Toegegeven, er is heel veel om je zorgen te maken in Nederland. Over nog immer graaiende leiders van banken en grote ondernemingen en zaken, over tuig dat azc’s met brandbommen bestookt, over sukkels van boeren die als gekken de melk- en mestproductie opvoeren, over politici die weigeren hier maatregelen tegen te treffen, over politici die opruien en daar geen verantwoording voor af leggen. En bovenal over burgers die die politici hier niet voor afstraffen, zelfs niet voor de afbraak van de verzorgingsstaat.


Wie zich hier zorgen over maakt, heeft een punt. Maar zeuren over demonisering van politici wanneer die te hoog scoren op de F-schaal lijkt me onzin. Zeg het maar gewoon. Wie weet vinden de potentiële aanhangers dat wel niet leuk en gaan ze nadenken. Maar dat is natuurlijk al te optimistisch wegkijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten