Er gloort weer licht voor
armzalige gemeentes, die met lede ogen moeten aanzien dat publiekstrekkers in
het centrum de een na de ander failliet gaan. Althans dat mogen we opmaken uit
een juichend verhaal van de Volkskrant over webshops, die nu echte winkels
willen. Ja, ja de vooruitgang…
Na jaren van
waarschuwingen van banenvernietigende webshops zou dit de omgekeerde wereld
worden. Zo zeggen bazen van bijvoorbeeld Coolblue en Neckerman (al eens
failliet geweest) dat er honderden, zo niet duizenden nieuwe banen worden
gecreëerd. En de zieltogende stadscentra worden gered als winkelparadijs.
Want het is natuurlijk
een strop voor al die plaatsen, die decennia geleden met veel bombarie een
V&D of Hema binnenhaalden. En wat zou Leeuwarden moeten met het grote gat
dat een failliet V&D slaat in de Nieuwstad, om nog maar te zwijgen van al
die kleinere gaten van de schoenenwinkels en andere failliete ketens.
Toch past hier een kleine
kanttekening. Jaren geleden bedacht de directie van voorheen mijn werkgever dat
het niet meer veilig was, dat jan en alleman zo maar het gebouw in kon lopen.
Dus kwam er een ingenieus systeem van elektronische sleutels. Die hoefde je
maar voor de deur te houden en Sesam Open U roepen. Bij wijze van spreken dan.
Zo nu en dan weigerde het
ding nog wel eens dienst en stond je wel degelijk te roepen. Allengs werden de
eerst wat onhandige pakjes kleiner tot een creditcard-achtig pasje ergens in je
zak de deur immer opende. De vorm was evenwel nog wel eens aan verandering
onderhevig en vaag herinner ik mij iets in de vorm van een sleutel.
Spottend merkte ik toen
op, dat nog het nog even zou duren voor we die sleutel in een slot zouden
moeten steken en moeten omdraaien om de deur te openen. De automatiseerders
misten net dat gevoel voor humor om hier de grap van in te zien. De redacteuren
overigens ook toen onverhoopt bleek dat de sleutels ook de aankomst- en
vertrektijden van het personeel opsloegen, waarop een ietwat kinderlijke
sabotage van het systeem begon.
Redacteuren met vakantie
gaven hun sleutel aan thuisblijvers en omgekeerd. Hiervan bleek de directie
weer niet gecharmeerd en het protest stierf een stille dood, na de garantie dat
de gegevens niet misbruikt zouden worden. En zo verdween de klandizie van de
sleutelmaker en ontstond er die van de sleutelprogrammeurs. Toen nog wel.
Bij auto’s zagen we een
vergelijkbare ontwikkeling, van contactsleutel tot kaart en drukknop en later
de keyless entry. Hier bleek toch wel een klein probleem als je onverhoopt zo’n
pasje kwijtraakt. Dat kost al snel een €400, want in zo’n pasje zit een antenne
etc. Tot mijn vreugde heb ik nu weer een auto met gewoon een contactsleutel.
Het was even wennen, maar het doet me goed. Mocht ik hem verliezen, dan ben ik
een stuk goedkoper uit.
Toch lijken alle nieuwe
auto’s elektronica in de sleutel te stoppen. Dus die ontwikkeling houden we
niet tegen. Dus wie nu te hard juicht dat de winkels weer terug komen en
daarmee de werkgelegenheid is gered, moet toch goed opletten. Zoveel werknemers
als de oude winkels zullen er echt niet komen, en evenmin evenveel winkels. De
belangrijkste reden voor die nieuwe gewone winkels zijn de torenhoge kosten van
de bezorging.
Dus die winkels halen
werkgelegenheid van koeriers onderuit en bezorgen de klanten weer extra werk en
kosten Net zoals indertijd eerst die sleutelmakers klandizie verloren door
elektronische sleutels. En leek dit nog de werkgelegenheid van IT-personeel te
stimuleren, toen het bedrijf in zwaar weer kwam bleek dat ook overbodig en
vlogen de IT-ers er even hard uit.
Hoe we het wenden of
keren en wat voor mooie verhalen de ondernemers ons ook op de mouw spelden, we
gaan snel richting van een bijna baanloze toekomst. Alleen politici begrijpen
dit nog niet. CdK John Jorritsma van Friesland orgelde nog iets van zware inzet
op werkgelegenheid in zijn nieuwjaarsrede.
Ach, nog even en hij zal
pleiten voor afromen van de winsten van de geautomatiseerde bedrijven om al die
werkloze monden te voeden en eigenaren van die monden een enigszins zinvolle
dagbesteding te geven. En
natuurlijk voldoende geld om al die mooie online producten te kunnen kopen.
Want daar hoor je onze ondernemers nog niet over. Ze moeten nog maar eens aan
Ford denken, die besefte dat zijn autootjes alleen een succes zouden worden als
de mensen voldoende verdienden om er een te kopen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten