Komt het nog wel goed met
Leeuwarden als Culturele Hoofdstad 2018? Ruim een jaar na de verrassende
uitverkiezing tot deze eervolle maar ook verplichtende uitverkiezing was het
nog angstwekkend stil, maar ho wacht er gebeurt iets. Er verrijzen straks elf fonteinen
in Friesland, ontworpen door een Catalaanse kunstenaar. Het ziet er in ieder
geval beter uit dan de huidige fonteinen in de hoofdstad die doorgaans niet
werken.
Ook, zo meldt de
Leeuwarder Courant, wordt er ras een begin gemaakt met de toetsing van
ingediende projecten voor 2018. Dat gaat niet zo maar laat de krant bij monde
van Jacco de Boer van de organisatie achter de culturele hoofdstad weten. Aj,
Jacco de Boer was toch alleen maar adviseur van de raad, en nu al woordvoerder?
Tja, onze Jacco weet zichzelf als geen ander te verkopen. Het laat wel een
belletje rinkelen, een alarmbelletje.
Dit heeft veel te maken
met de vorming van het team achter de culturele hoofdstad. Dat er een Belg
artistiek directeur wordt, stemt hoopvol. Het is hier toch een beetje ons kent
ons. En iemand uit het wouldbe artistiek coterietje in Leeuwarden kiezen voor
de voornaamste plekken, zou de argwaan van omstanders oproepen. Dus zien we
deze types als adviseur opduiken, met alle mogelijkheden zich weer naar voren
te ellebogen.
Ach, genoeg over deze
aankomend priestertjes die graag kunstpaus willen worden en in deze stad hun
kans schoon zien. Verwonderlijker is de lange lijst van eisen waaraan de
ingediende projecten moeten voldoen. Het moet artistiek door de beugel kunnen.
Tja, dat lijkt me logisch. Dan verwacht ik wel een aantal criteria die dit
garanderen. Tja, mobilisatie van jongeren, gehandicapten en
achterstandsgroepen, het is mooi maar zegt natuurlijk helemaal niets over het
artistiek gehalte. Het is meer iets om je hart bij vast te houden.
Verbindingen met
gemeenschappen in Europa, koppeling aan toerismegroei, een link met
duurzaamheid en een economisch effect. Jakkes, zou je willen roepen. Wat heeft
dit alles met de artistieke kwaliteit te maken? Het zal transparant worden
gecommuniceerd, roept onze Jacco ter geruststelling en de artistieke waarde
wordt door de artistiek directeur getoetst. En hij bood gedeputeerde
Jannewietske de Vries de KH2018-vlag aan. Uit de Dokkumer Vlaggencentrale nog
wel. Vroeger haalde zo’n mededeling de krant niet. Arme Jannewietske, ze weet
nog niet wat ze in huis heeft gehaald.
Dit soort berichten maakt
je niet vrolijk en de twijfel over een geslaagd jaar groeien. En dan lees je
ook nog dat directeur Saskia Bak van het Fries Museum er mee stopt en naar
Arnhem vertrekt. Hé, denk je dan, de directeur van een splinternieuw
prachtmuseum vertrekt in de aanloop naar het lonkende jaar 2018. Dat geeft te
denken.
Er is iets met dat
museum. Het staat er een nu een paar jaar en het Zaailand is er
ontegenzeggelijk door opgeknapt. Nee, met het gebouw is niets mis. Maar na de
opening is het wel erg stil gebleven. Waar De Fundatie in Zwolle om maar een
voorbeeld te noemen na de opening de ene na de andere spraakmakende expositie
in huis haalde, bleef het in Leeuwarden oorverdovend stil. Tja, het ‘Ferhaal
fan Fryslân’ doet de Friezen natuurlijk goed, maar het had beter in een
Oudheidkamer gepast. Nu neemt het toch wel een erg groot deel van het museum in
beslag. Hedendaagse kunst moet uitwijken naar de bovenste verdieping en voor
een beetje publiekstrekker is er tot nu toe geen geld geweest.
Tja, zo valt in de
wandelgangen te beluisteren. Dat heb je ervan als de politiek zich bemoeit met de
invulling van een museum. Daarom zit het museum opgescheept met wel erg veel
historisch waardevol materiaal, maar ontbreekt het aan een bruisend
expositiebeleid. Saskia Bak liet er zich zo nu en dan wel erg omfloerst over
uit, of eigenlijk liever niet. Ze moet blij zijn een nieuwe uitdaging te
krijgen.
Wie moet haar opvolgen?
Het is wellicht een mooi moment om het artistiek coterietje van Leeuwarden en
de provinciale en lokale politiek te passeren. Neem weer eens iemand aan die
minder voorzichtig is en wat aandurft. Of ie uit Friesland komt of uit Kenia
zal me worst zijn, maar dat Fries Museum moet bruisen. Het is toch wel erg sneu
dat bij de inrichting van het DwdD-popupmuseum in Amsterdam zo’n beetje alle
Nederlandse musea vertegenwoordigd zijn en het Fries Museum weer schittert door
afwezigheid. Zelfs het Drents Museum doet het beter.
Leeuwarden culturele
hoofdstad dreigt een dorpsfeest te worden en dat is na de vreugde over de
uitverkiezing wel erg treurig. Het overheersende begrip ‘Mienskip’ ofwel
gemeenschap is geen garantie gebleken om de schouders er samen onder te zetten.
In kringen van Leeuwarder kunstenaars valt inmiddels te beluisteren dat zij
kansloos zijn om betrokken te worden bij KH2018. Alleen als je in het rovershol
in de Blokhuispoort zit maak je een kans.
En het gemok over de
organisatie neemt toe. Dat heb je ervan als je achterop de stadsbussen in 2013
vooral meldde dat de uitverkiezing geld zou opleveren. Ja, de kleinburgerlijke
koopman moet je buiten de deur houden
en sommige lieden moet je met pek en veren de stad uitzetten. Het kan nog. O
ja, er is ook een nieuw logo dat al te veel lijkt op het oude. Maar goed daar
is al genoeg over gezegd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten