Het is een ongemakkelijk
gevoel dat de komst van de F35 of #jsf naar Leeuwarden geeft. Enerzijds de
ergernis over de malloten, politici, spotters en gewone mensen die als kinderen
zo blij – zo van stil gewacht maar toch gekregen – de komst van de vechtmachine
verwelkomen. Anderzijds de omwonenden die bezorgd zijn over de geluidsoverlast
en niemand weet een oplossing.
Straks zijn alle
enthousiaste mensen vertrokken. Dan duurt het nog drie jaar eer de F35
definitief in Leeuwarden en Volkel neerstrijkt. De omwonenden blijven in
onzekerheid achter. Dat de F35 meer lawaai maakt is wel duidelijk, maar over de
werkelijke overlast verschillen de meningen.
Het is ook geen mooi
toestel al willen defensie en de vliegtuigspotters ons dat doen geloven. Zeker
in de landingsfase is het een lelijk waggelend eendje achter de plots sierlijke
F16. Daar komt nog eens bij, dat de aanschaf van deze crappy jet, zoals sommige
Amerikanen hem noemen, niet een schoonheidsprijs verdient.
Het stinkt een beetje.
Toen er een eerste beslissing moest komen leek het toestel nog kansloos, want
de opkomst van de LPF met luchtmachtcriticus Pim Fortuyn leek het in de weg te
staan. Een afgedwongen bezoekje van Fortuyn aan de Amerikaanse ambassade deed hem
wijfelen.
Maar een kogel maakte een
einde aan de aspiraties en zijn opvolger, enthousiast vliegtuigspotter en JSF-lobbyist Matt Herben, gaf de doorslag bij de eerste positieve beslissing. Eigenlijk
danken we de JSF dus aan Volkert van der G. Op dat moment had niemand het over
concurrenten als Saab, Eurofighter en al helemaal niet over aanschaf van nieuwe
F16’s.
Die F16 is in de dertig
jaar van zijn bestaan een superieur toestel gebleken. Relatief goedkoop,
uiterst geschikt voor de relatief kleine conflicten waar hij is ingezet, ja
zelfs beter dan de zware F35 die in een zogeheten dogfight de meerdere moest
erkennen in de F16. Nee, zo vond
defensie, verouderd etc. Dit ondanks uitstekende prestaties in Irak, Syrië en
Afghanistan.
De concurrentie werd
afgeschreven, want de F35 was technologisch superieur, als was hij nog in
ontwikkeling en was de concurrentie goedkoper en al klaar. Terwijl in de VS de
twijfels groeiden aan de crappy jet had de PvdA niet de ruggengraat om de lobby
te weerstaan en ging uiteindelijk mee met de lobbypartij VVD.
Als er ooit een
parlementaire enquête komt naar de aanschaf van de F35, dan komt er
ongetwijfeld veel narigheid boven. Maar goed de politiek zat er zelf bij en mag
geen al te grote mond meer hebben. Het is allemaal te laat en voorbij. We
zitten nu met de aanmodderende straaljager een lawaaierig niet uit ontwikkeld geval, wat op
dit moment beter niet ingezet kan worden in het Midden-Oosten.
De omwonenden blijven in
het ongewisse. De meningen na de belevingsvluchten zijn relatief meevallend,
hoewel een enkeling de vinger wel op de luidruchtige zere plek legt. Eén JSF is
nog iets anders dan straks squadrons die overvliegen. Wat er ook uit de
‘belevingsvluchten’ komt, de F35 komt er gewoon, 37 stuks. Het kost bijkans €6
miljard.
De kans is groot dat het
duurder wordt, want in de begintijd van de F16 viel er nogal eens eentje uit de
lucht. Dat verwacht men ook van de F35. Zomaar eens een ideetje dat een mens te
binnen schiet: is er niet een miljardje over?
Voor dat miljard is het
vast mogelijk de hele vliegbasis te verplaatsen naar een dunbevolkte krimpregio
of een kunstmatig eiland. De basis in Leeuwarden zo valt te beluisteren uit
defensiemonden, is behalve de start- en landingsbanen niet bepaald up to date.
Het gaat vast miljoenen kosten hem helemaal aan te passen.
Er valt dus veel te
zeggen voor verplaatsing van de basis. Al zal de gemeente Leeuwarden moord en
brand schreeuwen. Maar ach, gemeenten beslissen niet over defensiezaken. Toch
eens iets om over na te denken bij het schrijven verkiezingsprogramma’s.
Defensie is vast niet tegen. Van het gezeur af en helemaal vrij om te spelen
met de crappy jet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten