woensdag 15 oktober 2014

Maak 5 mei dag van losbandigheid


Oordelen over andere tijden is moeilijk. En toch doen we het. Met de kennis van nu en dat leidt onherroepelijk tot brokken. Een dezer dagen was er de documentaire over Adèle Bloemdaal en die verhaalde vrolijk en schaamteloos over de losbandige jaren zestig. Met een zweem van nostalgie. Onwillekeurig hoorde je de hedendaagse moraalridders weer klaar staan met hun oordeel. Alsof alle ellende van vandaag de dag voortkomt uit die vermaledijde jaren zestig.

Dat die losbandigheid voortkwam uit de benauwde sfeer van de jaren vijftig zijn we allang weer vergeten. En dat die sfeer weer voortkwam uit de losbandige jaren vlak na de oorlog gaat de meesten al helemaal ver boven de pet. Daarom is het zo leuk oude mensen te laten vertellen zonder ze te corrigeren.

Zeker, ze zijn vaak wat terughoudend. Negentigjarigen spreken niet zo losjes over wat er zoal gebeurde bij de bevrijding. Maar met een beetje fantasie en brokken informatie kun je je een beeld vormen van die tijd. Een gevoel van spijt bekruipt je dat er niet meer bekend is van die periode. Daarvoor was het tekort en de restauratie van het oude zette zich te snel in.

Het zal vast tegen alle waarden en normen ingaan licht dementerende ouderen over die periode te laten vertellen. Als er geen schaamte meer is, maar het geheugen aan die tijd ineens weer glashelder boven komt drijven. Dan komen de verhalen die ons bijkans het schaamrood op de wangen brengen.

Toch is het zo goed voorstelbaar. Want wie nu negentig is was bij het begin van de oorlog zestien en hem of haar werd de jeugd gestolen. Het waren vijf bedrukkende jaren voor een adolescent, waar wij niet zoveel meer van weten dan wat ons uit overlevering van vooral verzet en collaboratie bekend is.

Maar al die gewone meisjes en jongens hebben een deel van hun jeugd gemist. Toen was er plotseling de vreugde van de bevrijding. Waren er plots de levenslustige jongemannen op tanks en jeeps en al hadden die meer tergende oorlogservaring dan de jonge Nederlanders, ze brachten het vrije leven waar zo lang naar gehunkerd was.

Dat dit leidde tot schitterende uitspattingen werd later met de mantel der liefde bedekt en verstopt in een geheugenhokje dat hermetisch gesloten werd. Jammer en je kunt het alleen maar op een kiertje krijgen als ouderen de schaamte kwijt raken en zonder reserve over die periode vertellen.

Hoe de Canadezen onthaald werden door de hunkerende jonge vrouwen. Natuurlijk werd er geneukt dat het een lieve lust was. Natuurlijk kwamen daar ongelukjes uit voort – condooms waren nog niet even rijk voorhandig als chocoladerepen en kauwgom - en even natuurlijk werd er vrolijk op los geaborteerd achterop fietsen met harde banden op toen nog heel hobbelige wegen.

De vroede vaderen der kerken en overheid wisten niet hoe snel ze deze losbandigheid moesten indammen. Misschien ook een beetje uit jaloezie. Tenslotte vonden die jonge vrouwen die gezonde viriele Canadezen veel aantrekkelijker dan de licht rachitische Nederlandse jongens die de oorlogshonger hadden doorstaan en nu mager met slechte hongeradem moesten toezien hoe de meisjes er vandoor gingen in een jeep. Maar ja, met losbandigheid - hoe mooi ook - kun je niet weder opbouwen.

Als we alles willen weten over die korte vrije periode zouden we alle dementerende bejaarden vrijuit moeten laten vertellen en het allemaal zonder commentaar moesten vastleggen. Het zou leerzaam zijn. En zo anders dan de overlevering van de calvinistische dictatuur van de wederopbouw ons poogt wijs te maken.

Er zou een boek inzitten voor een beetje dappere schrijver. Wijlen W.F. Hermans heeft het wel geprobeerd, maar werd erom verketterd en vervolgd toen Nederland al weer oorlog voerde tegen Indonesische vrijheidstrijders en de restauratie volop was ingezet. Anderen waren te druk bezig met het onderscheid tussen goed en kwaad. Laat het ons nu vieren op 5 mei als dag van losbandigheid.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten