woensdag 1 oktober 2014

Commerciële tv bracht bagger



Leuk hoor, de viering van 25 jaar commerciële televisie. Nog leuker is de angst van journalisten om een kritisch geluid te laten horen. Nee, de verzuilde publieke omroep deugde niet en de commerciëlen hebben omroepland wakker gemaakt en de mensen gegeven waar ze op zaten te wachten.

Tja, waar blijft de journalist die eerlijk durft te zeggen dat de commerciële tv bepaald geen aanwinst is geweest voor het medialandschap. Dat de publieke omroep besmet is met het commerciële virus en veel van dezelfde emobagger over ons uitstort.

De enige aanwinst van al die flutzenders is RTL Nieuws en het overstelpende aanbod van films geweest. Niet allemaal even geweldig, erg veel van de categorie B, maar toch. Dankzij RTL, Veronica en zelfs SBS hebben we kunnen genieten van veel meer films dan de publieken ooit hebben gerealiseerd.

Helaas moeten we hiervoor natuurlijk wel accepteren dat films veelvuldig worden onderbroken door reclame, maar ach hier is mee te leven. Erger is het snijden in de films om die reclame een plaatsje te geven. Vooral in de aftiteling. Dat vinden ze bij de commerciëlen kennelijk niet nodig en zo lopen mooie films over in rommel. Je krijgt de kans niet meer iets te laten bezinken.

Voor de rest is het elk jaar weer denken dat we niet dieper kunnen zinken en elk jaar weer tot de conclusie komen dat het nog erger kan. Reality-tv, ze kunnen er niet genoeg van krijgen. Wat begon met Big Brother heeft zijn voorlopig dieptepunt bereikt met kijken naar mensen die tv kijken. En heel veel kookprogramma's

Over de doden niets dan goeds luidt het gezegde, maar helaas zijn de commerciëlen helemaal niet dood maar springlevend. Waarom dan die positieve ondertoon in al die schrijfsels over het 25 jarig jubileum? Waarom niet geschreven over de bijna ondergang van de publieke omroep die de opkomst van de nazaten van de piraten heeft veroorzaakt.

Natuurlijk het ligt ook aan de publieke omroep zelf. In plaats van de kans te grijpen en zich te richten op kwaliteit die bij de pulpzenders geen kans meer krijgt – te lage kijkcijfers – ging de publieke omroep de strijd aan op juist de terreinen waarop de strijd niet te winnen is. En zo verpulpte het aanbod op juist de omroep die ons ervan moest redden.

Het is een ordinaire strijd om kijkcijfers geworden in plaats van om kwaliteit. Als Pauw slechter scoort dan Umberto Tan moet hij weg. In plaats van te volharden in serieuze televisie moet het lichter, vrolijker, amusanter. We amuseren ons dood, schreef een tv-criticus al eens.

Laat ons eerlijk zijn, de publieke omroep was 25 jaar geleden niet ideaal. Maar om nu te zeggen dat de commerciëlen hierin een positieve verandering hebben gebracht, nou nee. In de beginfase werd er nog wel eens hoopvol gekeken naar de Britse zenders naast de BBC. Die wisten toch maar kwaliteit te brengen waar de BBC was ingeslapen. De BBC is inmiddels de moeite van het kijken amper waard en van die veelgeprezen concurrentie horen we ook niet zoveel meer.

Het is niet uitgekomen. Het werd pulp en het blijft pulp. Schaamteloos steken coryfeeën uit de ergste uitwas van de publieke tv, de TROS, de loftrompet over deze omroep en beschouwen de kritiek van vertrossing als iets om trots op te zijn. Zij hebben gebracht wat de mensen wilden. Noem een programma van deze omroep dat echt de moeite waard en je zou je bijna verslikken.


De echte kwaliteit komt tegenwoordig uit de Verenigde Staten waar HBO en Showtime schitterende series laten produceren en dit durven uit te zenden tegen betaling en er nog succes mee hebben. Dus net als vroeger kijkgeld moet je nu betalen om echt iets goeds te zien. Behalve als een betaalzender als Netflix op de Nederlandse toer gaat en de gebruikelijke troep uitzendt. Ach, de tv is definitief een treurbuis geworden. Misschien moeten we het kijkgeld maar weer invoeren en de publieke omroep vergen op kwaliteit. Maar het zal wel te laat zijn in dit liberale tijdperk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten